viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Administracja drogowa przez 100 lat Niepodległej Polski

15-11-2018

1919

Już w styczniu  roku powołano Ministerstwo Robót Publicznych,  a rząd wydał dekret ustalający tymczasowe przepisy  o zarzadzaniu drogami publicznymi.  Na mocy dekretu wszystkie drogi kołowe podlegały Ministerstwu Robót Publicznych i zostały podzielone na drogi powiatowe i drogi gminne. Dekret upoważniał ministra do utworzenia organizacji dróg kołowych jednolitej dla całego kraju.

 

1920

10 grudnia 1920 roku została przyjęta pierwsza w dziejach Polski ustawa o budowie i utrzymaniu dróg publicznych Rzeczpospolitej polskiej. Ustaliła ona cztery kategorie dróg:  drogi państwowe oraz trzy kategorie dróg samorządowych; wojewódzkie, powiatowe i gminne. Zarząd nad drogami państwowymi należał Ministra Robót Publicznych a nadzór nad samorządowymi należał do Ministerstwa Robót Publicznych w porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych. Koszt utrzymania dróg państwowych pokrywany był ze skarbu państwa a samorządowych z budżetu samorządów.

 

1921

w Ministerstwie Robót publicznych  zaczyna funkcjonować Departament Drogowy a w nim trzy wydziały:

  • administracyjno drogowy
  • budowy dróg
  • budowy mostów

Dyrektorem departamentu zostaje Melchior Nestorowicz.

 

1931

utworzono Państwowy Fundusz drogowy z dochodów którego miano finansować budowę dróg w Polsce. Na dochody funduszu składały się opłaty od pojazdów mechanicznych, sprzedaży materiałów pędnych, reklam przydrożnych oraz grzywien za wykroczenia drogowe.

Część dochodów funduszu pochodziła ze skarbu państwa w postaci kredytów oraz z funduszu pracy.

 

1932

likwidacja Ministerstwa Robót Publicznych jego kompetencje w zakresie dróg przejmuje Ministerstwo Komunikacji, w którym utworzono Departament Dróg Kołowych. Departament posiada Wydział Budowy i Utrzymania Dróg Kołowych oraz Ruchu Drogowego. Pierwszym dyrektorem departamentu zostaje Stefan Siła – Nowicki a potem aż do wybuchu wojny Edmund Nowakiewicz.

 

1945

Po II Wojnie ŚWIATOWEJ powstaje Ministerstwo Komunikacji z Departamentem Dróg Kołowych - reaktywowano przedwojenny system organizacji administracji drogowej.

W latach 1949 – 1955 próbowano tworzyć administrację drogową na wzór radziecki.

 

1951

zostaje utworzone Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego a w nim Departament Dróg Kołowych, kierowanie departamentem powierzono Aleksandrowi Gajkowiczowi.

We wrześniu  do zarzadzania drogami państwowymi i powiatowymi zostaje utworzona trzystopniowa organizacja państwowa, a drogi gminne przyporządkowano wydziałom komunikacji powiatowych rad narodowych.

Organizacja państwowa składa się z:

Centralnego Zarządu Dróg Publicznych (CZDP)

17 nowo powstałych Wojewódzkich Zarządów Dróg Publicznych (WZDP) w formie samodzielnych jednostek budżetowych podległych CZDP

134 Rejonów Eksploatacji Dróg Publicznych (REDP) zorganizowanych przy WZDP, obejmujących swoim działaniem obszar 2 - 3 powiatów.

 

1957  

Likwidacja Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego – kompetencje drogowe przechodzą znów do Ministerstwa Komunikacji.

 

1962

19 III po wielu latach pracy zostaje uchwalona ustawa o drogach publicznych zastępująca ustawę z 1920 roku.

Ustawa ustala trzy kategorie dróg publicznych:

  • państwowe z dotychczasowych państwowych i powiatowych
  • lokalne - dotychczasowe gminne
  • zakładowe – dojazdowe do zakładów pracy, dworców kolejowych i lotniczych.

Ustawa sankcjonuje dwa odrębne organy administracji państwowej w zakresie dróg

  • Ministra Komunikacji dla dróg poza miastem i przelotowych niektórych miast
  • Ministra Gospodarki Komunalnej dla ulic, placów w miastach oraz w granicach zabudowy wsi.

 

1963

17 stycznia na mocy Komitetu Ekonomicznego RM powołano 314 powiatowych zarządów dróg lokalnych

 

1969

na mocy Uchwały RM z dnia 11 sierpnia powołano w każdym z województw 17 Wojewódzkich Zarządów Dróg Lokalnych. Nadzór nad drogami lokalnymi sprawuje Minister Komunikacji poprzez CZDP w którym powstaje Wydział Dróg Lokalnych.

 

1971

22 lutego  wprowadzenie zarządzenia Ministra Komunikacji  w sprawie organizacji i zakresu działania drogowej służby liniowej na drogach publicznych w myśl zarządzenia liniową służbę na drogach sprawują obwody drogowe będące komórkami terenowych rejonów eksploatacji dróg publicznych.

 

1972

Prezydium Rządu zatwierdza kierunkowy układ autostrad dla kraju – do realizacji programu powołano Zarząd Autostrad jednostkę budżetową podległą CZDP.

W Zarządzie Autostrad powstaje Biuro Programu „Rozwój Sieci Drogowej” do realizacji międzynarodowej umowy ONZ – UNDP.

 

1975

reforma administracji publicznej – utworzenie 49 województw w miejsce 17.

Reforma administracji drogowej polegała na utworzeniu:

  • 17 dyrekcji okręgowych dróg publicznych z połączenia WZDP i WZDL
  • 177 rejonów dróg publicznych z połączenia 121 rejonów eksploatacji dróg i 314 powiatowych zarządów dróg lokalnych.

21 marca 1985 roku wchodzi w życie nowa ustawa o drogach publicznych.

Ustawa dzieli drogi na cztery kategorie:

  • drogi krajowe
  • drogi wojewódzkie
  • drogi gminne i zakładowe
  • wszystkie inne drogi jako drogi wewnętrzne

1985

19 grudnia zostaje utworzona Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, która powstaje z przekształcenia  CZDP

 

1991

zmiana ustroju z socjalistycznego na kapitalistyczny zmiana modelu zarządzania oddzielenie wykonawstwa robót od administracji i ograniczenie sfery budżetowej.

Zarządzanie drogami przekazano z Rejonów Eksploatacji Dróg do Dyrekcji Okręgowych.

Utworzenie 171 Zarządów Dróg oraz 648 obwodów drogowych i mostowych.

Z pozostałych 196 rejonów dróg i 47 jednostek produkcyjnych utworzono 214 przedsiębiorstw państwowych i 9 spółek prawa handlowego z którymi Generalny Dyrektor Dróg Publicznych zawarł umowy cywilno – prawne o udostępnieniu mienia państwowego.

Ograniczenie funkcji centralnego planowania Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych wzmocnienie funkcji związanych z tworzeniem przepisów, systemowych rozwiązań naukowo technicznych  oraz nadzoru.

 

1993

przyjęcie przez Rząd programu budowy 2600 km autostrad.

 

1994

Wchodzi w życie ustawa o autostradach płatnych - utworzono Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad.

 

1997

Zaczyna obowiązywać ustawa o finansowaniu dróg publicznych – ustalała o przeznaczaniu nie mniej niż 30% z podatku akcyzowego od paliw na budowę dróg.

 

1998

W związku z reformą administracji państwowej ustawa o drogach publicznych określiła kategorie dróg oraz kryteria i procedury zaliczenia dróg do danej kategorii. Określiła zarządców dróg oraz ich kompetencje. Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych zostaje Urzędem Centralnym  a jej pracownicy stają się pracownikami służby cywilnej. W skład Generalnej Dyrekcji wchodzi dziewięć oddziałów.

 

2002

Na mocy ustawy z dnia 1 marca 2002 roku o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych zostaje zlikwidowana Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad a w jej miejsce powstaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

 

2004

Wejście Polski do Unii Europejskiej na podstawie traktatu z 2003 w Atenach, otworzyło drzwi do funduszy na rozbudowę sieci drogowej.

 

2007

Powstał pierwszy 1000 km dróg ekspresowych i autostrad na terenie Polski

 

2016

Uruchomienie Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Ukończono budowę całej autostrady A4.

 

2018

Organizacja XV Międzynarodowego Zimowego Kongresu Drogowego w Gdańsku.