viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

GDDKiAArchiwum 2017

Zabytkowy ZIŁ trafił do muzemu na Kujawach

27-06-2017
Blisko 60 letni pług śnieżny został przekazany przez łódzki Oddział GDDKiA do Muzeum Oręża, Nauki i Techniki w Brześciu Kujawskim.
Maszyna używana była niegdyś do walki z zaspami śnieżnymi. Jednak ze względu na wiek i łagodne zimy stała bezużytecznie w Obwodzie Drogowym w Wodzinie (Rejon Piotrków Trybunalski). Z technicznego punktu widzenia pojazd jest bardzo ciekawą konstrukcją. Powstał w oparciu o wojskową sowiecką ciężarówkę ZIŁ 157 budowaną w latach 1958 – 1961 (poprzedni niemal identyczny model ZIŁ 151 budowany w latach 1949 – 1958), która w prostej linii wywodziła się z amerykańskiej ciężarówki Studebaker US-6 (z napędem 6X6), jaką w dużej liczbie Stany Zjednoczone przekazały w ramach umowy Land - Lease. Oryginalny dolnozaworowy silnik benzynowy, którego moc (ok. 109 KM)okazała się niewystarczająca, (pomijając fakt, że była to jednostka wyjątkowo paliwożerna, na drodze zużywał ok. 45 l/100 km) zastąpiono silnikiem wysokoprężnym (dieslem) identycznym, jak w czołgu PT-76, czy transporterze opancerzonym TOPAS. Historia silnika jest również ciekawa. Jego protoplastą był lotniczy silnik francuski Hispano-Suiza, który Sowieci zakupili oficjalnie jeszcze przed wojną. Ewoluował on do różnych wersji, aby trafić w końcu do słynnego sowieckiego czołgu T-34 o mocy 500 KM, po przekonstruowaniu go z jednostki benzynowej na wysokoprężną. Jako, że była to jednostka widlasta (w układzie V-12) w późniejszym czasie z jednego bloku cylindrów opracowano rzędowy sześciocylindrowy silnik W-6 o mocy 263 KM, który za pomocą kilku skrzyni przekładniowych sprawnie napędzał pojazd i potężny wirnik, który pozwalał przebijać się nawet przez kilkumetrowe zaspy śniegu. Konstrukcja okazała się na tyle solidna, prosta i niezawodna, że w wielu miejscach kraju te maszyny do dziś są używane, mimo podeszłego wieku. Przekazywany pojazd używany był w akcjach zimowych na terenie obecnego województwa. Pierwotnie pracował w Radomsku. Ostatnie zapiski sięgają 1976 roku, zatem ponad 40 lat wstecz. Pojazd był używany dość intensywnie. W 2002 roku trafił do Rejonu w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie był do dziś. Przez kilkanaście ostatnich lat nie był de facto używany ze względu na łagodne, bezśnieżne zimy. Wiek, wyeksploatowanie i dysponowanie nowocześniejszymi urządzeniami przesądziły o przekazaniu go w stan spoczynku. Ponieważ Muzeum Drogownictwa w Szczucinie dysponuje już identycznym pojazdem, podjęta została decyzja o przekazaniu do innej placówki muzealnej. Uchroniło to z pewnością ten ciekawy pojazd od rychłego końca w piecu hutniczym, gdyby dostał się w ręce zawodowych złomiarzy. Dzięki temu zyskał nowe życie i będzie mógł uczyć historii drogownictwa kolejne pokolenia Polaków.