viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

Nasuwanie konstrukcji estakady w ciągu budowy obwodnicy Wyrzyska na DK 10

25-05-2009
Budowa obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej nr S10 przebiega po terenach użytkowanych rolniczo. Na większości z nich występują grunty chronione III i IV klasy bonitacyjnej. Długość obwodnicy wynosi blisko 7,8 km. Mniej więcej w połowie budowanej obwodnicy na odcinku 600 m, trasa przebiega przez tereny leśne i przekracza dolinę rzeki Łobżonki, gdzie różnice wysokości terenu dochodzą do 25 m. Na całym odcinku budowanej obwodnicy panują trudne warunki gruntowo-wodne. Rozpoczęcie prac budowlanych opóźniło się z uwagi na okres lęgowy zamieszkującego w dolinie Łobżonki – zimorodka, objętego ścisłą ochroną gatunkową.

Obwodnica miasta Wyrzyska zakłada wybudowanie odcinka drogi po nowym śladzie jako droga jednojezdniowa pomiędzy węzłami drogowymi oraz jako dwujezdniowa na węzłach o następujących parametrach technicznych (docelowo):  


 


-         klasa techniczna drogi                             – S (ekspresowa),


-         prędkość projektowa                               100 km/h,


-         szerokość jezdni                                     – 2 x 7,00 m,


-         szerokość opasek zewnętrznych                – 2 x 1,25 m,


-         szerokość pasów awaryjnych                    – 2 x 2,50 m,


-         szerokość poboczy gruntowych                 – 2 x 0,75 m,


-         szerokość pasa dzielącego                       4,00 m,


-         dopuszczalne obciążenie osi pojazdów        – 115 kN/oś,


 


Na budowanym odcinku obwodnicy zlokalizowanych jest 6 obiektów mostowych. Dwa z nich to obiekty w ciągu obwodnicy (estakada i wiadukt), a cztery to wiadukty nad obwodnicą.


Najciekawszy a zarazem najtrudniejszy obiekt do wykonania to estakada nad doliną rzeki Łobżonki, zlokalizowany w km 2+743,43.


Rozpatrywany obiekt konstrukcja zaprojektowana jako 5-przęsłowa stalowa skrzynka, zespolona z żelbetową płytą pomostu o schemacie statycznym belki ciągłej.


Rozpiętość poszczególnych przęseł w osiach podpór wynosi 30,0+55,0+75,0+55,0+30,0=245,0 m.


Całkowita długość estakady wynosi 246,96 m, natomiast szerokość całkowita ustroju niosącego wynosi 12,40 m.


Na estakadzie zaprojektowano jezdnię o szerokości 10,60 m (w świetle krawężników) i jednostronny chodnik dla obsługi o szerokości 0,90 m. Szerokość estakady wraz z kapami chodnikowymi wynosi 13,10 m.


Podpora pośrednia jest słupowa, żelbetowa. W podporze zaprojektowano słup rozszerzający się ku dołowi wzdłuż osi obiektu od 1,85 m do 2,90 m u podstawy.


W celu oparcia łożysk w rozstawie 4,00 m wykształtowano oczep o wymiarach w planie 1,85 x 5,40 m.


Podpory skrajne (przyczółki) w formie skrzynki żelbetowej, ze ścianami bocznymi i skrzydłami są dostosowane do wielkości obiektu. Korpus przyczółka, ściana żelbetowa ma grubość 1,50 m, ściana zaplecza (tylna) przejmująca parcie gruntu – 0,80 m.


Ławy fundamentowe przyczółków i podpór pośrednich posadowione są na palach wierconych o średnicy 1,50 m.


Obciążenie: klasa A wg PN-85/S-10030 oraz najwyższą klasę wojskowej normy NATO - STANAG klasa 150.


 Z uwagi na ukształtowanie terenu w dolinie rzeki Łobżonki, warunki gruntowo-wodne jak również bliskość cennego środowiskowo terenu i ograniczenia terenu dla maszyn i elementów konstrukcji, zdecydowano się na scalenie stalowej części konstrukcji estakady przed doliną na podporach montażowych a następnie nasunięcie jej na podpory docelowe.


Do transportu i montażu scalanych elementów konstrukcji wykorzystano żuraw samochodowy o udźwigu 100 T, przemieszczający się po wcześniej wykonanej drodze montażowej za przyczółkiem od strony Bydgoszczy. Elementy na miejsce montażu dostarczane były bezpośrednio z naczep, którymi zostały przywiezione na budowę. Po podjęciu elementu przez dźwig i ustawieniu go na pomocniczych podporach usytuowanych po obu stronach drogi montażowej naczepa opuściła miejsce tymczasowego postoju, aby udostępnić plac dla manewrów dźwigu przy ustawianiu segmentu konstrukcji w miejscu decelowego wbudowania. Zaletą przyjętej metody montażu jest szybkość realizacji oraz możliwość uzyskania wymaganych dokładności przy ustawianiu elementów konstrukcji przed ich scalaniem.


Skrzynkowy dźwigar estakady został podzielony na długości na 19 segmentów montażowych.


Sposób montażu i nasuwania stalowej części konstrukcji estakady:


Scalanie konstrukcji przeprowadzone zostało na dojeździe od strony Bydgoszczy, w wykopie wykonanym za przyczółkiem nr 6 (patrz rysunek). W I etapie montażu zostało zmontowanych i połączonych między sobą 12 segmentów montażowych. Pierwszy z nich oparty został na podporze montażowo-nasuwczej usytuowanej na przyczółku nr 6, pozostałe segmenty zmontowane zostały na podporach tymczasowych usytuowanych na rampie montażowej (nasyp od strony Bydgoszczy). Po zmontowaniu 12-segmentowej sekcji została ona wypchnięta przed docelową podporę nr 5 i w takim stanie rozpoczął się II etap montażu, w trakcie którego zmontowano wszystkie pozostałe segmenty oraz połączono obie sekcje w całość.


Nasuwanie konstrukcji na podpory docelowe odbywało się przy użyciu 2 pras przelotowych zamontowanych na ścianie korpusu przyczółka nr 6 poprzez przekazanie siły naciągu lin z przepon podporowych na podporach nr 3,4 i 6 za pośrednictwem biernych zakotwień.


Z uwagi na znaczne rozpiętości przęsłowe obiektu wynoszące 55,00 i 75,00 m, aby zmniejszyć wielkości sił wewnętrznych wymuszonych wspornikowym wysuwaniem konstrukcji i ograniczyć nadmierne przemieszczenia jej wysuwanego końca zastosowano wspomaganie operacji nasuwania elementami układu wantowego (patrz rysunek). W tym celu na górnej płycie skrzynkowego dźwigara zamocowano w sposób przegubowy 20-metrowy pylon, do którego podczepiona została za pośrednictwem 4 want nasuwana konstrukcja. Po nasunięciu konstrukcji na podpory docelowe opuszczono ją z łożysk nasuwczych na docelowe przed betonowaniem płyty pomostu.


 


Naczelnik Wydziału Mostów


mgr inż. Andrzej Ziółkowski


 


25.05.2009


 


Galeria z nasuwania konstrukcji estakady:


DSC00972.JPG  DSC00976.JPG  DSC00978.JPG 


DSC00980.JPG  DSC00981.JPG  DSC00982.JPG 


DSC00986.JPG  DSC00987.JPG  DSC00990.JPG 


DSC00992.JPG  DSC00997.JPG  DSC01003.JPG 


DSC01005.JPG  DSC01008.JPG  DSC01009.JPG 


DSC01010.JPG  DSC01012.JPG  DSC01013.JPG 


DSC01015.JPG  DSC01021.JPG  DSC01022.JPG